AMERSFOORT – Vanaf 1 oktober 2025 voert de gemeente Amersfoort een nieuw parkeerbeleid in voor verschillende wijken rond de binnenstad. Het gaat onder meer om de zones A1, A2, B1, B2, B3, B4, B5, B6 en B8, waar betaald parkeren en een vergunningplicht gaan gelden.
Bewoners en ondernemers reageren kritisch. Vooral op en rond het Euterpeplein is de onrust groot. Daar vrezen winkeliers dat klanten wegblijven, terwijl bewoners klagen dat onduidelijk is waar ze straks wél mogen parkeren. Op de parkeerautomaten verschijnen zone-nummers, maar veel buurtbewoners zeggen dat de indeling moeilijk te volgen is.
Parkeren op eigen terrein verplicht
De gemeente voert het zogenoemde POET-systeem (Parkeren Op Eigen Terrein) in. Dat houdt in dat bewoners die een eigen parkeerplaats of oprit hebben, hun eerste auto daar moeten neerzetten. Voor die auto kan dan géén vergunning meer worden aangevraagd. Pas voor een tweede of derde auto is een vergunning mogelijk, mits er geen ruimte op eigen terrein is.
Daarnaast gelden er nieuwe regels voor bezoekers en winkelend publiek. In winkelgebieden kost parkeren de eerste twee uur €0,30 per uur. Daarna loopt het tarief op naar €9 per uur. Volgens de gemeente is dat nodig om kort parkeren te stimuleren en parkeerplaatsen vrij te houden voor winkelbezoekers.
Ondernemers vrezen klantenverlies
Bij Bakkerij Groenendijk aan het Euterpeplein leeft de angst dat het beleid klanten wegjaagt.
“Klanten wijken nu al uit naar zones waar je gratis kunt parkeren. Dit kost ons omzet en zet ons op achterstand tegenover winkels buiten de vergunninggebieden,” zegt de eigenaar.
Ook de regeling dat bedrijven maximaal één vergunning per twee fte krijgen, wordt als problematisch gezien. “Wij hebben nachtwerkers, die kunnen niet zomaar met de fiets komen. Dan moeten ze extra kosten maken of parkeren in een andere wijk.”
De bakkerij waarschuwt dat dit leidt tot oneerlijke concurrentie en sociale ongelijkheid. Ook gezinnen met meerdere auto’s voelen zich geraakt: zij moeten vaak een tweede of derde vergunning aanvragen, die duurder wordt of zelfs geweigerd kan worden.
Gemeente: leefbaarheid en klimaat voorop
De gemeente Amersfoort benadrukt dat de regels nodig zijn om de stad leefbaar en bereikbaar te houden. Volgens het stadsbestuur neemt het aantal auto’s al jaren toe, terwijl de ruimte in de stad beperkt is. Door betaald parkeren uit te breiden, moet de parkeerdruk afnemen en ontstaat er ruimte voor woningbouw, groen en verkeersveiligheid.
Of het beleid de komende jaren aangepast wordt, hangt volgens de gemeente af van de praktijkervaring. “We houden goed in de gaten of de maatregelen werken en of er bijsturing nodig is,” aldus wethouder Tyas Bijlholt.